Onnellinen testaaja

Kirjoitin edellisessä tekstissäni siitä, miten olen joskus sortunut kosmetiikan liikakäyttöön. Kasapäin tuotteita yhtä aikaa käytettynä ei todellakaan tehnyt hyvää iholleni, ja hiljalleen olen oppinut olemaan maltillisempi kosmetiikan kanssa. Olen onnekas, kun olen saanut testattavaksi sellaisia uusia ja erilaisia kosmetiikkatuotteita, joita en välttämättä itsekseni olisi hoksannut kokeilla, ja jotka ovat osoittautuneet sopiviksi iholleni. Kun lähdin mukaan testaamiseen, huomasin alkavani uudella tavalla tarkastella kosmetiikankäyttöäni: miltä tuote tuntuu, miltä se tuoksuu, miten esimerkiksi voide imeytyy ihoon ja miltä ihoni vaikuttaa sen jälkeen tai ehkäpä seuraavana päivänä. Voisi sanoa, että minulle tuli mindfulness mukaan ihonhoitoon, ja se on ainoastaan positiivinen asia.

Mindfulnessin myötä olen oppinut samalla paljon itsestäni. Olen oppinut pitämään aamu- ja iltapesujani kauneudenhoitorituaaleina ja tällä ajatuksen muutoksella on ollut iso merkitys. Voin ajatella, että minä olen niin arvokas, että minulla on oikeus ja saan hoitaa ihoani rauhassa. Voin pitää itsestäni huolta ja vielä enemmän, on tärkeää pitää itsestään huolta, vaikka ihonhoito onkin vain yksi osa omasta hyvinvoinnista ja jaksamisesta huolehtimista.

Yksi tärkeä esiin noussut huomio tuotteiden testaamisessa on ollut myös se, että kosmetiikan käytössä – niin kuin monessa muussakin asiassa kuten syömisessä – ovat mukana kaikki ihmisen perusaistit eli maku-, haju-, näkö-, kuulo- ja tuntoaisti. Mietin ensiksi kauan, onko todella näin; että kuuloaistikin olisi mukana kosmetiikan käyttökokemuksessa, mutta kyllä se vain on. Tai sitten olen yksin sen asian kanssa, että puuterirasian auki ja kiinni napsahtaminen on hyvin tyydyttävä kokemus. Makuaistilla on merkitystä huulipunan ja huulirasvan valinnassa. (Olen todella tarkka hajusta ja mausta.) Haju tai tuoksu on vaikea asia. Olen käyttänyt luonnonkosmetiikkaa niin kauan, että muunlainen kosmetiikka tuoksuu omaan nenääni melkeinpä aina liian vahvalta tai ärsyttävältä. Toki luonnonkosmetiikassakin on itselle sopimattomia tuoksuja, mutta pääsääntöisesti siedän niitä hyvin. Tuoksu vaikuttaa käyttökokemukseen välittömästi; mikä on ihanampaa kuin aamulla levittää ihanan tuoksuinen kasvorasva raikastamaan ja kosteuttamaan ihoa. Näköaisti tässä yhteydessä on minulle visuaalisuutta: miltä pakkaus, purkki ja tuote näyttävät ja miltä esimerkiksi meikin lopputulos näyttää. Myös kosmetiikkasarjan yleinen visuaalinen ilme ja esimerkiksi nettisivut ja somekanavien ilme vaikuttavat kokemukseen huomasimme sitä tai emme. Entäpä sitten tuntoaisti? Se miltä tuote tuntuu iholla, on tietysti ehkä se merkittävin käyttökokemukseen liittyvä asia. Jos iho polttelee tai kirvelee, kutiaa tai kiristää, ei tuote pääse jatkoon.

Testasin kesän aikana Providan seerumeita ja suihkugeelejä sekä nyt kauppoihin tulleita Dr. Hauschkan shampoota ja hoitoainetta. Käytän tuotteita edelleen ja uskon, että nämä tuotteet jäävät säännölliseen käyttöön. Shampoon ja hoitoaineen kanssa minulla kävi hassusti. Olen nimittäin aina ollut laiska hiustenlaittaja ja suhtautunut hieman ylimalkaisesti hiuksiin muutenkin. Kunhan olen pessyt siedettävän hajuisella shampoolla ja hoitoainetta olen käyttänyt, jos olen jaksanut. Jollakin aineella ylimääräiset hapsotukset pois. Heti ensimmäisellä käyttökerralla ymmärsin, että Dr. Hauschkan shampoossa ja hoitoaineessa on tuoksumaailma, johon jää koukkuun. Niistä tulee hyvä ja iloinen sekä – nyt tähän sellainen puoliksi kauhistunut ja ylimielisen huvittunut tirskahdus – naisellinen olo. Olen aina suhtautunut hieman närästyksellä naisellisuuteen ja/tai sen korostamiseen enkä ole ollut mitenkään hyvä oman naisellisuuteni kanssa. Varsinkin tämän hoitoaineen kohdalla spontaani ajatukseni oli, että ooh, nyt ymmärrän, miksi jotkut puhuvat, että hiukset saavat olon tuntumaan naiselliselta. Kukkaisen pehmeä tuoksu jää ihanasti hiuksiin, ja tuoksun huomaavat positiivisella tavalla muutkin. Hiukset kiittävät näistä tuotteista!

Providan seerumeista toinen on C-vitamiiniseerumi (Protecting Vitamin C) ja toinen kosteuttava ja kiinteyttävä granaattiomenaseerumi (Jeunesse Active Pomegranate). Olen aina tykännyt C-vitamiiniseerumeista, koska kokeilemani seerumit ovat auttaneet häivyttämään pigmenttimuutoksia ja tasoittamaan ihoa ja sen sävyä. Providan C-vitamiiniseerumi teki nämä asiat, mutta myös ihanasti hoiti ja kosteutti ihoa. Käytin näitä kahta seerumia yhtä aikaa ja ehkäpä sen seurauksena ihoni kosteustasapaino parani huomattavasti. Ihana kevyt koostumus ja imeytyivät ihoon hyvin!


Providan suihkugeelit ovat kerrassaan herkullisia! Miltä kuulostaa mandariini, lime tai appelsiini-sitruuna (suihkugeeli)? Tuoksut ovat ihania, mutta eivät liian voimakkaita ja lapsetkin tykästyivät etenkin lime-suihkugeeliin. Tuskailin jo kesän alussa aurinkorasvan käyttöä ja sitä, miten saan ne pestyä pois mahdollisimman hellävaraisesti etenkin lasten ihoilta. Nämä suihkugeelit olivat vastaus tähän pähkäilyyn. Aurinkorasvat lähtivät iholta, mutta iho ei kuitenkaan ollut kuiva korppu pesun jälkeen, vaan ihanan pehmeä ja kosteutettu. Niin sanotusti winwin-tilanne. Pullot ovat 150 ml, mutta tuotteet ovat osoittautuneet riittoisiksi ja pienellä määrällä saa pestyä hyvin koko vartalon. Ihania!


Providaa ja Dr. Hauschkaa maahantuo Itu Biodyn.

Kommentit

Suositut tekstit