Pieni tilannepäivitys



Syyskuun lopussa kirjoitin kympistä ja juoksukunnon ylläpidosta. Miten loppuvuosi meni noin niin kuin omasta mielestä?

Viimeisimmän postauksen jälkeen urheiluun ja juoksemiseen liittyen ei mikään ole mennyt suunnitelmien mukaan. Kesän pienoperaatiojutut jatkuivat kympin jälkeen, sitten flunssa jonka jatkona poskiontelontulehdus pitkällä antibioottikuurilla, sitten melkein toivuttuani toinen pitkäkestoinen flunssa. Välissä myös lasten vuoroviikoin sairastamat flunssat valvottuine öineen. Viimeisen neljän päivän aikana olen päässyt kävelylenkeille testaamaan yskinkö paljon, vähän, jotain siltä väliltä vai en ollenkaan. 

Sain joulun alla lahjaksi fysioterapiakäyntejä selkään erikoistuneelle pitkän linjan fysioterapeutille. Minulla meni marras-joulukuun vaihteessa kaiken edellä mainitun lisäksi hermot kaksi ja puoli vuotta kestäneen oikean lavanseudun jumittamisen vuoksi. Olen saanut sen pidettyä toimintakunnossa Pian liikkuvuusharjoitteiden avulla, mutta huonot nukkumisasennot ja päätetyö pistävät sen silti ajoittain jumiin. Fysioterapiakäynti oli hyvä: alaselän notko lähtee minulla väärästä nivelvälistä, mikä vetää oikean puolen jumiin lonkasta lapaluuhun. Lavan jumi estää kunnollisen hengittämisen juostessa. Asia, joka varmasti on vaikuttanut kehittymiseen juostessa. Lisäksi toispuoleisuus vetää kehoa kieroon.

Sain kolme tehokasta liikettä kotona tehtäväksi, mutta tosiharjoittelu pääsee alkamaan vasta nyt, kun flunssa on antanut myöten. Fysioterapeutti ohjasi minut myös kuntosalille. Kyllä vain. Iik. Olen saliharjoittelua miettinyt pitkään, mutta se on ollut ehkä enemmän sellainen b-vaihtoehto. En tiedä mille asialle se on ollut b-vaihtoehto (talvitreenaamiselle ehkä koska onhan salilla juoksumatot ja pakkasessa juokseminen ei ole minusta mitenkään supermukavaa vaikka pakon edessä sekin onnistuu)... Suosituksesta siis varasin ajan Kuntoykköselle ja minulle tehtiin flunssien välissä saliohjelma tukemaan maratonharjoittelua. Olin hyvilläni, kun sain palautetta, että minulla on hyvä kehonhallinta ja ilmeisesti myös voimaa enemmän kuin ajattelin. Kiitos kuuluu Pian valmennusohjelmalle!

Olen vuoden 2024 ensimmäisen viikon lomalla. Saan kiinnittyä jälleen ajatuksen kanssa harjoitteluun ja keskittyä syömiseen ja nukkumiseen. Erityisesti nukkumisesta ja kunnollisesta hengittämisestä sain fysioterapeutilta palautetta. Kaksi asiaa jotka minulla helposti menevät katkonaisiksi ja pinnallisiksi. Syömisessä kiinnitän huomiota proteiinin saantiin. Ajoittainen kalan syöminen ei riitä, koska olen hieman laiska kasvissyöjä siinä mielessä, että en ole koskaan jaksanut laskea, saanko tarpeeksi tiettyjä ravintoaineita. Olen jättänyt lihan pois ruokavaliosta yli 20 vuotta sitten, joten ehkä nyt on hyvä aika ottaa ravinto-oppi haltuun.

Olen joulun ajan pommittanut Piaa viesteillä (anteeksi :D), kun olen pohtinut parasta vaihtoehtoa minulle. Juoksenko viimeisimmän suunnitelman mukaisesti puolimaratonin 11.5. ihan sama mihin aikaan vai loppuvuoden vastustuksesta johtuen kympin alle tunnin aikaan. Sitten elokuussa puolikas, jos toukokuussa kymppi tai kokomaraton, jos toukokuussa puolikas... Olen saanut Pialta paljon taustapohdittavaa ja kannustusta, mutta katsotaan, mihin kallistutaan. Joka tapauksessa päätös täytyy tehdä parin viikon sisään tai mielellään ensi viikon aikana, koska Helsinki City Runin hintaporras nousee 9.1.

Summa summarum. Kuntosaliohjelma on hyvä ja teen sitä mielelläni. Fysioterapiakäynnit tulivat oikeaan tarpeeseen enkä olisi saanut itse korjattua ongelmaa, koska en olisi osannut lähteä korjaamaan oikeaa asiaa. Jooga on edelleen mukana kuvioissa, vaikka flunssassa en ole joogannut. (Tammikuussa alkaa taas Adrienen 30-day Yoga Flow eli kuukauden ajan ilmaisia joogia päivittäin Youtubessa). Ennen kaikkea juoksemisen palo on pysynyt, vaikka matkalle on sattunut muutamia kasapäin töyssyjä. 

Uuteen vuoteen mennään fiftysixty uusilla ja vanhoilla kujeilla. Kirjoitin Pialle pari päivää sitten, että vuosi 2024 on hyvinvoinnin vuosi. Harjoittelen maratonia varten (yritän muistuttaa itseäni siitä, että olen jo tähän mennessä tehnyt enemmän maratonunelman eteen kuin koskaan aikaisempina vuosina, joten suunta olkoon tästä vain ylöspäin) ja viilaan ruokavalion, nukkumisen ja hengittämisen kuntoon. Tämän lisäksi haluan kokeilla uusia (uusia siinä mielessä, että olen tehnyt niitä aikaisemmin vain satunnaisesti) hyvinvointia tukevia asioita kuten esimerkiksi meditaatiota, kuivaharjausta, gua shata ja kylmäaltistusta (hello hanki!).

Kaiken lisäksi hyvinvointia tukevia asioita minulle ovat lukeminen, kirjoittaminen ja taide. Lisää niitä siis myös. Saisinkohan nyt kirjoitettua blogiin kerran viikossa, luettua päivittäin ja harjoiteltua Oulu opiston kuvataiteen perusopintoihin hakemista varten? Vuoden 2024 teema olkoon siis "Tehdään maailma valmiiksi!" Vitsi. Yritetään olla armollisia itseämme ja muita kohtaan. Maailmassa riittää murhetta ja ongelmia, mutta jos omasta ja läheistensä arjesta saataisiin piirun verran mukavampi ja positiivisempi niin sitten ollaan jo voiton puolella. Jaksuhalit ja ihanaa uutta vuotta 2024!

Kommentit

Suositut tekstit