11 minuutin kasvojooga

Sain joulupukilta suoratoiveena esittämäni lahjan: Pia Airaskorven 11 minuutin kasvojooga -kirjan. Olin sitä syksyn ajan kerta toisensa perään lainannut kirjastosta, mutta kirjan varausjonot olivat sellaiset, että kyllästyin jatkuvaan palautus/varaus/lainaus-rumbaan.

































Törmäsin Airaskorven Instagram-tiliin sattumalta noin vuosi sitten. Ajatus kasvojoogasta tuntui heti luonnolliselta, koska purentaongelmista aina kärsineenä ja leukaleikkauksen läpikäyneenä olen tottunut kasvojen lihasten venyttämiseen ja muokkaamiseen. Olin jo aikaisemmin todennut hammaslääkäreiden antamat venytys- ja rentoutusohjeet hyviksi, joten lähdin mielenkiinnolla kokeilemaan Airaskorven antamia ohjeita. Airaskorpi on sertifioitu kasvojoogaohjaaja, sairaanhoitaja ja ihonhoidon ammattilainen, joten ohjeet ovat takuuvarmasti turvallisia ja tarkkaan mietittyjä.


Totesin hyvin pian KORPIA kasvojoogaan tutustuttuani, että bruksismi on ehkä sittenkin voitettavissa, kunhan vain jaksaa sinnikkäästi päivällä rentouttaa ja "jumpata" kasvojen lihaksia. Tämä oli niin iso oivallus, että se on tainnut pelottaakin minua; jos on vuosikausia kertonut tarinaa siitä, että on yöpurija, on se aika iso minuutta määrittävä tekijä. Entä jos vaihtoehtoisesti voikin olla rento ja iloinen tyyppi, joka nukkuu yönsä hyvin? En liioittele tässä juurikaan, ja jokainen joka on edes hetken aikaa kärsinyt yöllisistä purentavaivoista, tietää miten hankalasta asiasta puhun. Minä nimenomaan jännitän purentalihaksiani yhteen, en narskuta, mutta jännitys on ollut sitä luokkaa, että olen saanut toisesta leukanivelestä välilevyn pois paikoiltaan. Purentakisko on ollut käytössä kaksikymmentä vuotta, mutta sehän ei tarkoita sitä, että ei pystyisi puremaan hampaita yhteen: minä puren purentakiskoa.


Vaikka purentavaivat on suurin syy kasvojoogaamiselleni, on toinen yhtä suuri syy halu hidastaa iän mukanaan tuomaa kasvojen valumista. Jepsis, nelissäkymmenissä oma peilikuva ei ole enää samanlainen kuin parikymmentä vuotta sitten. Myös stressi ja valvotut yöt näkyvät kasvoillani puhumattakaan talven vaikutuksesta ihooni. KORPIA kasvojoogaan kuuluu aina kasvohieronta, jotta lihakset saadaan lämmitettyä ennen varsinaista kasvojoogaa. Hieronta ja liikkeet vilkastuttavat kasvojen alueen verenkiertoa, mikä puolestaan näkyy kirkkaampana ihonvärinä ja ilmeenä. Kasvojoogan avulla silmäpussit katoavat, kaksoisleuka hiljalleen pienenee ja huulista tulee täyteläisemmät. Sitkeimmäksi omalla kohdallani ovat osoittautuneet silmäpussit, mutta huulissa ja kaksoisleuassa näen selvää muutosta.


Olen myös huomannut, että silmäni voivat kasvojoogan ansiosta paremmin: työpäivät tietokoneella rasittavat silmiä, mutta kasvojooga rentouttaa silmiä ympäröiviä lihaksia. Lisäksi leukaleikkauksen jälkeinen epäsymmetria kasvoissa on häirinnyt minua ihan valtavasti, mutta kasvojooga on auttanut minua korjaamaan toispuoleisuutta lihasten hallinnan parannuttua. Hurjaa että kasvoissa on 43 lihasta, ja harvoin tulee ajatelleeksi sitä, mihin kaikkeen nämä lihakset vaikuttavat. Olen kokenut, että kasvojoogalla on vaikutusta myös ryhtiin ja niskahartiaseudun vaivojen vähenemiseen.


11 minuutin kasvojooga -kirjassa on oma osionsa rutiineille: miksi rutiinit ovat tärkeitä ja mitä kannattaa valita omiksi rutiineiksi? Tämä on inspiroinut minua kiinnittämään huomiota ympäristööni, siihen miten hoidan itseäni ja ihoani, ja miten itseäni kannan. Airaskorpi toteaa, että mitä yksinkertaisempi esimerkiksi ihonhoitorutiini on, sitä luultavammin rutiinissa pitäytyy. Tottahan se on. Kasvojoogan ja rutiinien avulla voin itse vaikuttaa osittain siihen, miltä näytän ikääntyessäni.


Jos kirja voi olla kaunis kuin jalokivi, niin 11 minuutin kasvojooga on sellainen. Kangaskannet, kauniit seesteiset kuvat, upeasti taitetut sivut... Kirjassa on mielenkiintoisesti kerrottu kasvojen alueen anatomian perustiedot, on kasvojoogaohjelma, erinomaisen käytännöllisiä ja arkea ihastuttavia neuvoja ihonhoitoon ja kauneudenhoitoon sekä yleiseen kehon ja mielen hyvinvointiin. Minulla ei ole montaa kirjaa, jotka olisivat sellaisessa käytössä kuin kasvojoogakirja nyt on: sitä on rentouttavaa selailla ja hakea inspiraatiota, mutta kuitenkin se on tekemiseen ohjaava teos.


Pia Airaskorven Instagram-tilillä on nyt helmikuussa ollut ilmaisia kasvojoogatunteja (pari kertaa on vielä jäljelläkin, jes!). Ne ovat olleet ihania! Airaskorpi on mitä positiivisin ihminen ja olen huomannut oman mielialani kohentuneen roimasti tuntien myötä. Mikä parasta, tunteihin voi palata aina uudestaan, ja päivän piristys on taattu. Uuvuin muutama vuosi sitten, ja vaikka olen saanut siihen apua muun muassa terapiasta, olen aina kiitollinen, onnellinen ja ilahtunut, kun löydän jotakin, mikä aidosti vaikuttaa positiivisesti ja tuo jotakin uutta ja innostavaa elämään. Olen saanut myös innostavia vinkkejä kuntoiluun seuraamalla Airaskorven päivityksiä, ja kunhan kovimmat pakkaset hellittävät, kaivan juoksukengät kaapista ja lähden lenkille. Esteetikko minussa nauttii Airaskorven nappaamista Pariisi-kuvista. Ah, ihan kuin olisi itsekin matkalla! Iso suositus Pia Airaskorven Instagram-tilille!


Kannattaa lukea myös tämä Iltalehden juttu KORPIA kasvojoogasta.


11 minuutin kasvojooga -kirjan kuvat Krista Keltanen, tekstit Pia Airaskorpi & Hanna Velling, kustantaja Cozy Publishing, kirjan layout Viola Minerva Virtamo.

Kommentit

Suositut tekstit